Nofollow Dofollow Linki HTML

Nofollow Link HTML

<a rel="nofollow">

Możliwe, że już wcześniej spotkaliście się z atrybutem rel (ang. relation – powiązanie, relacja). Atrybut ten stosowany jest głównie na potrzeby pozycjonowania. Żeby wyjaśnić sens używania atrybutu rel, trzeba pokrótce wytłumaczyć jak działają wyszukiwarki internetowe (np. Google).

Google

Google zbiera informacje o milionach stron w internecie, a następnie odpowiednio je kataloguje na swoich serwerach. My szukając czegoś w Google (googlując) wpisujemy zapytanie do wyszukiwarki. Następnie Google posiadając cały ten zbiór odpowiednio skatalogowanych stron internetowych podaje nam strony, które wg Google są najbardziej trafne na dane zapytanie.

Googlebot

Stron w internecie jak wiadomo są miliony. Niektóre z nich rzadko się zmieniają, a niektóre codziennie. Nie starczyło by ludzi na Ziemi, żeby katalogować ten cały zbiór samemu i oceniać, która strona jest najbardziej odpowiednia na dane zapytanie. W tym celu stworzone zostały tzw. boty (wirtualne roboty, programy komputerowe), które krążą po internecie i zbierają te wszystkie informacje. Jednym ze sposobów poszukiwania nowych stron internetowych jest podążanie za linkami.

Zewnętrzne linki prowadzące do naszej strony internetowej podnoszą jej wartość dla wyszukiwarki, tzn. im więcej wartościowych linków, tym wyższa pozycja strony w wyszukiwarce. Jednak nie wszystkie linki (nawet te pochodzące z wartościowych stron) podwyższą nam pozycję naszej strony. Tylko te linki będą dla nas wartościowe, za którymi podąży bot wyszukiwarki.

dofollow vs nofollow

Atrybut rel przyjmuje wartości dofollow (ang. podążaj) oraz nofollow (ang. nie podążaj). Domyślnie przyjmuje on wartość dofollow, dlatego stosujemy go tylko w drugiej sytuacji.

<a href="adresstrony.pl" rel="nofollow">Strona</a>

Informuje on boty o tym, że powinny podążyć za linkiem i tym samym podnieść rangę strony, do której link prowadzi, bądź mają nie podążać i nie zmieniać rangi strony docelowej.

Reputacja Strony, a nofollow

Hmm.., w zasadzie z naszego punktu widzenia, czyli tych no ludzi, nie ma sensu posiłkować się atrybutem o wartości nofollow. Ktoś da nam link dofollow, my komuś damy i wszyscy jesteśmy zadowoleni. Nie do końca tak to działa.

Strona, która posiada zewnętrzne linki bez atrybutu nofollow, sama przekazuje jakby część swojej reputacji innej stronie. Strona posiadająca dużo linków zewnętrznych sama straci na wartości czy reputacji w oczach wyszukiwarek internetowych.

Strata tej reputacji nie jest oczywiście, aż taka prosta. Znacząca strata reputacji nastąpi dopiero, gdy tych linków z naszej strony będą setki, albo tysiące, a sami nie będziemy mieli za dużo linków przychodzących. Mechanizm ten ma zapobiec powstawaniu stron, które utworzone zostały tylko w celach linkowania do innych stron, np. za pieniądze.

Nie zachęcam was oczywiście do używania atrybutu, rel=”nofollow”, a wręcz przeciwnie. Jeśli linkujemy do wartościowych materiałów nigdy nie używajmy nofollow. Linki mają nagradzać, tych do których linkujemy za wartościowe materiały, które udostępniają oni na swoich stronach. Tak samo my będziemy chcieli otrzymywać normalne linki bez atrybutu rel=”nofollow”. A dlaczego w zasadzie powstał ten atrybut?

Reklamy, a nofollow

Linki z atrybutem rel="nofollow" powstały na potrzeby reklam znajdujących się na stronach. internetowych Reklamy też występują w formie linków, więc automatycznie strony posiadające reklamy przekazywały by część swojej reputacji stronom, do których reklama prowadzi.

Fora i komentarze, a nofollow

Linki z atrybutem nofollow używane są również często (nie zawsze) na forach internetowych i w komentarzach. Ma to na celu zminimalizowanie tzw. spam’u. Pomyślmy sobie co by się działo, gdyby każdy objął taktykę pozyskiwania linków poprzez komentarze i wpisy na forach.